Designer

Carl Öjerstam

Carl Öjerstam är internationellt verksam som frilansdesigner. Flera av hans produkter har vunnit Red Dot Design Award.

Carl Öjerstam examinerades från Konstfack 1997 och har sedan dess undervisat i design och arbetat som frilansande designer både i Sverige och utomlads. Flera av hans produkter har fått den internationella utmärkelsen Red Dot Design Award. Sedan 2002 driver han sitt eget företag Carl Design AB där han skapar design inom ett brett område och där kunderna varierar från mindre företag till stora världskända varumärken.

Intervju med Carl Öjerstam

Berätta om dig själv!

Jag ville faktiskt bli arkitekt från början men kom in på industridesign på Konstfack tidigt på 1990-talet och har nu jobbat som formgivare i över 25 år. Mina föräldrar är designers så det fanns alltid obegränsad tillgång till papper och pennor hemma. Jag var på Milanomässan första gången när jag var 9 år, så trots att jag var näst yngst i min klass på Konstfack hade jag levt länge i den världen. I mitten av utbildningen började jag jobba på nätterna som designer för IKEA och har jobbat med dem sedan dess. Men jag är ingen utpräglad möbeldesigner, jag ritar allt från spritflaskor till båtar!

Har du någon designfilosofi?

Jag tycker att det är spännande med produktion, nya tekniker och material. Jag har varit med och utvecklat många produkter och de flesta har jag konstruerat också, ibland själv och ibland tillsammans med en konstruktör. Om man som formgivare inte ritar originalen utan bara gör en skiss som någon annan tolkar så har man inte samma kontroll på ytorna och detaljerna. Istället för att se begränsningar i produktionen brukar jag tänka ”hur kan jag vända det till en fördel för produkten”? Om man är lyhörd inför produktionskraven får man i slutändan ut en mycket bättre form för pengarna.

Jag har varit med och utvecklat många produkter och de flesta har jag konstruerat också, ibland själv och ibland tillsammans med en konstruktör.

Carl Öjerstam

Berätta om Archie som du designat för EFG.

Att göra en riktigt bra stol tar lång tid att lära sig och ett av mina första projekt som ung designer var just en stol. Under åren har jag har ritat ganska många stolar och minst 10 stycken har gått i produktion. Det viktigaste jag lärt mig under dessa år är att det inte går att fuska med ergonomi, då användaren känner det på en gång om den inte finns där! Ergonomi är ingen ”quick fix”, det tog 3 år för oss att utveckla Archie tillsammans innan vi var nöjda. I projektet Archie har jag jobbat mycket med aktivt och passivt sittande, då det var viktigt att få fram en bra ergonomi som passar den moderna arbetsplatsen. Det finns ett naturligt behov att röra på sig när man sitter ner och det har vi löst med en kontrollerad svikt i ryggen som ger ett skönt gung, en mikrorörelse som motverkar trötthet. Övre delen på ryggen är också generös så att du kan glida fram på sitsen och stolen ”fångar upp dig”. Sittskalet är ganska stort men eftersom ryggen är uppdelad i matt och blank textur, krymper ytan visuellt. Vi bestämde tidigt att vi skulle ta fram många underreden på en gång och på det sättet har vi skapat en stol som är väldigt lätt att rita in i ett projekt.